-
Translation
- Afrikaans
- Albanian
- Amharic
- Arabic
- Armenian
- Azerbaijani
- Basque
- Belarusian
- Bengali
- Bosnian
- Bulgarian
- Cebuano
- Chinese (Simplified)
- Chinese (Traditional)
- Corsican
- Croatian
- Czech
- Danish
- Dutch
- English
- Esperanto
- Estonian
- Finnish
- French
- Frisian
- Galician
- Georgian
- German
- Greek
- Gujarati
- Haitian Creole
- Hausa
- Hawaiian
- Hebrew
- Hindi
- Hmong
- Hungarian
- Icelandic
- Igbo
- Indonesian
- Irish
- Italian
- Japanese
- Javanese
- Kannada
- Kazakh
- Khmer
- Korean
- Kurdish
- Kyrgyz
- Lao
- Latin
- Latvian
- Lithuanian
- Luxembourgish
- Macedonian
- Malagasy
- Malay
- Malayalam
- Maltese
- Maori
- Marathi
- Mongolian
- Myanmar (Burmese)
- Nepali
- Norwegian
- Nyanja (Chichewa)
- Pashto
- Persian
- Polish
- Portuguese
- Punjabi
- Romanian
- Russian
- Samoan
- Scots Gaelic
- Serbian
- Sesotho
- Shona
- Sindhi
- Sinhala
- Slovak
- Slovenian
- Somali
- Sundanese
- Swahili
- Swedish
- Tagalog (Filipino)
- Tajik
- Tamil
- Telugu
- Thai
- Turkish
- Ukrainian
- Urdu
- Uzbek
- Vietnamese
- Welsh
- Xhosa
- Yiddish
- Yoruba
- Zulu
- Inici>
- CICLES PERFORMATIUS A+A>
- 2018- CICLE: SUBSTRAT ONTOGÈNIC-PROCESSOS PERFORMATIUS>
- Intervenció Jaime Vallaure "Lapidum"
Intervenció Jaime Vallaure "Lapidum"
JAIME VALLAURE LAPIDUM
El treball de Jaime Vallaure, tan a nivell individual com en col·laboració -i en aquest cas de la Comunidad Sanguínea-, centra el discurs en la dialèctica entre art i política, és a dir, estableix una discussió verbal sobre la política de l'art i/o l'art de la política...amb la finalitat d'evidenciar les seves problemàtiques, contradiccions, paradoxes, encara que gairebé sempre resol aquestes qüestions no de manera tancada sinó des d'una perspectiva crítica i suggestiva.
Lapidum és investigació performativa que consisteix en una exploració creativa sobre el concepte d'habitabilitat a partir de la ruïna. Jaume Vallaure ha treballat la noció d'hàbitat en diferents etapes de la seva trajectòria artística. El 1999 en el projecte El vell i el nou va plantejar l'habitacle en format tenda de campanya —a manera de Sputnik. En aquest treball entenia l'hàbitat com un contenidor emocional que li permetia abordar aspectes de les relacions personals. El 2014 a La consulta va tractar aquest tema des del vessant de la creació i, amb aquesta idea, va estar treballant en la construcció d'habitacles per generar un espai creat com a refugi energètic entès com a habitacle creatiu.
Seguint aquest ideari sobre l'habitabilitat, Vallaure en Lapidum reprèn la noció de l'hàbitat a partir de la pedra, que en aquest context megalític de la serra de Rodes està associada a les societats prehistòriques. En el Paleolític —literalment pedra antiga— o al Neolític —edat moderna de la pedra— la pedra era el que marcava una manera d'entendre, organitzar i classificar les societats humanes. En canvi, en la societat contemporània la pedra queda relegada a un pla secundari, està vinculada al residu que deixen les civilitzacions extingides, és a dir, no constitueix una eina potencial de creació sinó tot el contrari, és un reflex cultural inamovible, en definitiva, morta i encastada en una època.
Amb el propòsit d'investigar el concepte d'habitabilitat en les societats prehistòriques, l'artista, en paral·lel, ha activat una mena d'investigació lingüística creativa del terme pedra i els seus derivats en llatí: lapis, saxum, rupes, petra, grando..., treballa des d’aquesta llengua morta per trobar ancoratges conceptuals que li permetin compondre un fil conceptual per il·luminar un present cada vegada més cec. Per tant, planteja la ruïna no com a decadència, sinó que la concep com una cosa dinàmica, generativa i amb un gran potencial per a un coneixement que mira cap al futur i no cap al passat.
EN LA CONSTRUCCIÓ RESIDEIX EL CONCEPTE D’ARQUITECTURA
La intervenció Lapidum serà el resultat de l'estada de quatre dies que l'artista ha fet en una construcció deshabitada situada prop de Sant Pere de Rodes, amb el propòsit de recollir informació i material que quedarà exposat fins al final del cicle al centre ARBAR. Aquest immoble havia estat una casa pairal dedicada al cultiu i tenia, a més, la funció d'hospital —una casa per allotjar les dones que feien el camí de peregrinació a Sant Pere de Rodes per la festivitat de Santa Creu. D'aquesta construcció només en queden unes senzilles voltes que il·luminen -com un espectre- el pas de les persones que -perviuen com a entitats fugaços capaços de modificar altament el seu entorn- però extremadament inconstants en el seu esdevenir.
En aquesta ocasió vol aprofitar aquesta construcció en ruïnes per posar en valor una exploració creativa del concepte de ruïna. Amb aquest propòsit l'artista seguirà tot un protocol d'accions, senzilles i respectuoses amb el context, és a dir, accions pensades des de la pedra i per a la pedra destinades a confrontar les nocions d'habitabilitat-llar-refugi amb enderroc-rebuig-ruïna. Accions quotidianes dictades per les pulsions pròpies de l'aquí i l'ara que tenen com a finalitat repensar in situ l'objecte pedra com a base i suport de les societats humanes preindustrials.
Crèdits:
Data i lloc: Estiu a la Sala de l'Oli i del Trull
Fotografia: ARBAR
Text: ARBAR
Vídeo: Cultural Rizoma
Per més informació sobre la trajectòria de Jaime Vallaure accedir a: Web Jaime Vallaure