Jordi Mitjà «Petó»

Fa uns anys, no recordo exactament quants, vaig reconsiderar aquesta imatge, que avui té trenta anys. Fer un petó a terra a l’entrada del MACBA prenia un significat simbòlic, inclús en el sentit més irònic del simbolisme i del respecte cap als llocs. L’acció, capturada per un amic en el trànsit d’entrar o de sortir d'alguna de les instal·lacions del Festival SÓNAR, ressonava amb força en l’actualitat. A més, vaig considerar que la fotografia en si va quedar amb una llum perfecta; tampoc hi apareix ningú, ni a l’interior ni a l’exterior del museu, fet que fa encara més inversemblant l’escena. Sembla que haguem preparat, com fan en els rodatges, tota l’acció per tal d’aparentar aquesta buidor. Buidor que també és significativa i que ara també he llegit com una escenificació per venerar un lloc que no visita massa gent, un temple buit.

La fotografia pot ser llegida, sense cap dubte, com un fake. O vinc de fer un petó o estic a punt de fer-ne un, però els llavis no toquen el terra. En cap cas es va fer per certificar l’acció que el títol indica. El que sí que queda claríssim és el meu perfil, per la casuística d'una il·luminació fantàsticament atzarosa. Petó és una fotoacció que no certifica res, tan sols el desig d'entrar a formar part del museu, desig que s'ha complert i que, vist amb els ulls d'ara, tampoc no m'ha servit de res.


Crèdits:
• Data: 30 de maig de 2026
• Lloc: Centre Espanyol de Perpinyà
• Text:  Jordi Mitjà
• Imatges: Jordi Mitjà 

  • Jordi Mitjà, «Petó» 1996 Fotografia. © Jordi Mitjà
  • Jordi Mitjà, «Petó» 1996 Fotografia. © Jordi Mitjà