
- PRESENTACIÓ
- AGENDA 2024
-
CICLES PERFORMATIUS A+A
- 2024 EMPELTS: BROTS I ARRELS
- 2023- CICLE FICCIONS: PEDRES I MENGES
-
2022- CICLE FERMENTACIONS ESPECULATIVES
- Intervenció Olga Olivera-Tabeni «Pirinees. Arqueologia viva»
- Lectura performativa Olga Olivera-Tabeni «Pirinees. Arqueologia viva»
- Acció Olga Olivera-Tabeni «Quaranta-nou dies portant una massa mare, de Girona a Lleida...»
- Intervenció Joana Capella Buendia - Laia Ventayol «Veu i tapa»
- Acció Joana Capella Buendia - Laia Ventayol «Veu, veu, beu, bou, eu, eh, eh»
- Acció Joana Capella Buendia - Laia Ventayol «Tapa, apa, tap, pa, àpat, ah, ah»
-
2021- CICLE SIMPOIESIS
- Intervenció Ariadna Guiteras «Aigua, llet i fang»
- Acció Ariadna Guiteras "Cartes a l'aigua, la llet i el fang I»
- Acció Ariadna Guiteras «Cartes a l'aigua, la llet i al fang II»
- Intervenció Bàrbara Sánchez Barroso i Adriana Vila Guevara de la peça fílmica «El nusos que nuem»
- Acció Bàrbara Sánchez Barroso i Adriana Vila Guevara «Els nusos que nuem»
- Acció Bàrbara Sánchez Barroso i Maria Marvila «Una (espècie) de meditació crítica a la vinya»
-
2020- CICLE NATURALESA NO ÉS PAISATGE- ESCENES ERRÀTIQUES
- Intervenció Anna Dot "Vénen de lluny"
- Acció d'Anna Dot "Vénen de lluny I"
- Acció d'Anna Dot "Vénen de lluny II"
- Intervenció Mariona Moncunill "Saltar per la cinglera per salvar la integritat"
- Acció de Mariona Moncunill "Saltar per la cinglera per salvar la integritat"
- Acció de Mariona Moncunill " Rares distorsions temporals"
-
2019- CICLE ITERACIONS RELATÒRIES- ECOESTÈTICA RURAL
- Intervenció Roc Parés "A Redós"
- Acció Roc Parés "A Redós d'un estel"
- Acció Roc Parés "A redós del meu foc"
- Intervenció Mar Serinyà "A dins i a fora de la línia per deixar-se ser"
- Acció Mar Serinyà "Cultivant llum"
- Acció Mar Serinyà "Com-florir"
- Intervenció Noel Tatú ·"Von Frisch"
- Acció Noel Tatú "L'art és l'actitud i el seu camí"
- Acció Noel Tatú "Abellaire un art enigmàtic"
-
2018- CICLE: SUBSTRAT ONTOGÈNIC-PROCESSOS PERFORMATIUS
- Intervenció de Jordi Mitjà "Les bèsties i les sobres. Pels ocells"
- Acció de Jordi Mitjà "Determinant les sobres"
- Happening Jordi Mitjà "Sopar Infinit"
- Acció Jordi Mitjá "Font, sifó, simfonia"
- Acció de Núria Rion "L'origen"
- Acció de Núria Rion "La situació"
- Intervenció Núria Rion "Assentament"
- Acció Núria Rion La Casa/El lloc
- Acció de Jaime Vallaure+La Comunidad sanguínea "Lapidum - Investigació performativa sobre la ruïna"
- Intervenció Jaime Vallaure "Lapidum"
- Acció-Presentació del llibre d'artista "Lapidum" de Jaime Vallaure
-
2017- CICLE: ACCIONS EXPERIENCIALS CONREADES DES DE L’IMAGINARI ECOPOÈTIC
- Acció-intervenció «Amb la suor del teu front I», d’Isabel Banal
- Acció «amb la suor del teu front II» d'Isabel Banal
- Intervenció "Faldes" d' Isabel Banal
- Intervenció «Revelar els mots», de Mireia Coromina
- Acció-intervenció «Reproduir la terra», de Mireia Coromina
- Acció «Representar el paisatge», de Mireia Coromina
- Intervenció «Silent science», de Carme Viñas
- Acció «Connecting message», de Carme Viñas
- Acció «Energia fosca», de Carme Viñas
-
2016- CICLE: ITINERARIS DE TRANSFORMACIÓ - CAMINS DE PERTINENÇA II
- Intervenció «fiLaLaETRA», de Marta Darder
- Presentació del llibre parAUla de Marta Darder per Ester Xargay
- Happening "Dansa dionisíaca sota pal·li", de Marta Darder
- Acció i poesia "Sota pal·li", de Marta Darder
- Happening "ArRòSicrematdarderians", de Marta Darder
- Passis de vídeos de Poepaisatges a La Vall
- Intervenció «Camins de sargantanes», del Col·lectiu Libèl·lula (Rosa Suñer i Roser Domènech)
- Roser Domènech "Escriure és aturar"
- Acció «Cercant moviments de cos a la vinya del Clumet», de Rosa Suñer i Roser Domènech.
- Intervenció «Nochera», d'Ester Baulida
- Acció participativa «Resseguir la línia» d’Ester Baulida
- Cloenda del cicle amb l'acollida del Gran Tour (El viatge de les Arts).
-
2015- CICLE: ITINERARIS DE TRANSFORMACIÓ - CAMINS DE PERTINENÇA I
- Acció De sol a sol per reconfigurar la natura, de Pep Aymerich
- Intervenció "Acció de sol a sol per reconfigurar la natura", de Pep Aymerich
- Happening "Step forward second chance", de Ramon Guimaraes
- Intervenció "Step forward second chance", de Ramon Guimaraes
- Accions "Paraula" i "Les eines dels meus amics", de Josep Masdevall
- Intervenció "Escoltant la vall", de Josep Masdevall
-
2014- CICLE: CONSTRUCCIONS EFÍMERES
- Presentació i procés de la construcció del mirador "al bell mig de la Vall"
- Acció del Col·lectiu refugis, cabanes i altres construccions efímeres "Al bell mig de la vall"
- Intervenció de Refugis, cabanes i altres construccions efímeres "Al bell mig de la vall"
- 2014 Quim Tarrida Landungsbrücken (serendipitats sonores)
- 2013- CICLE: ARQUITECTURES LOCALS
-
CICLES ACCIONS AA+AA
- 2024 -EXPLORACIONS QUEER AL TERRITORI
- 2023- SORGIR/SARGIR: un vespre de poesia, música i viatges sonors al voltant de la font
- 2022- ESTUDIS SOBRE L'HORITZÓ
- 2021- EL TEMPS DIBUIXAT PEL PÈNDOL ESPIROGRÀFIC
- 2020- LAMENT DE TÒRIES A LA VINYA
- 2019- CANTS TRÀGICS A LA VINYA
- 2018- EXPLORANT LA FEMINITAT A LA VINYA
- 2017- EL RETROBAMENT
- E+A EDICIONS ARBAR
- BAIX CONTINU
-
PRESENTACIONS
- Presentació de la publicació de Jordi Mitjà Si tu ne manges pas, tu ne vas pas mourir
- «Esberlada» documental sobre la pedra seca al Cap de Creus de Raimon Casanovas i Alba Bauçà.
- Presentació del llibre de Heinz-Peter Mielke.
- 2019- Concert d'acció sonora "gtvfybghbhejhhkovcpoiucfvcgv" del Duo Poesia Acció
- 2019- Laura Bartolomé "La portada de Sant Pere de Rodes"
- 2018- Concert "Música Aquàtica i de Banquets de dos grans amics: Handel i Teleman"
- 2017- Concert “OMBRA MAI FU” (música i natura als segles XVII i XVIII).
- 2014- Concert de Música Antiga "Musiques à Versailles"
- 2014- Concert de jazz i Bossa nova de Josep Maria Soler
- Vídeos
-
Publicacions
- 2024 «WORKING PERFORMANCE» de Ramón Guimarães
- 2024 Baix Continu: llibre de poesia d'Isabel Oliva Prat, Sònia Moll / Azucena Momo
- 2023 Cicle A+A Ficcions: Pedres i menges
- 2023 Si tu ne manges pas, tu vas pas mourir de Jordi Mtjà
- 2023 Baix continu: llibre de poesia de Nora Albert /Susanna Rafart / Carla Fajardo
- 2022 A+A Fermentacions especulatives
- 2022 Baix continu: llibre de poesia de Zoraida Burgos / Nati Soler Alcaide / Laura López Granell
- 2021 A+A Simpoiesis
- 2021 AA+AA El temps dibuixat pel pèndol espirògrafic
- 2021- Baix continu: llibre de poesia de Rosa Font, Roser Domènech i Gemma Arimany
- 2020 A+A Naturalesa no és paisatge - escenes erràtiques
- 2018-2020 AA+AA Cicles Accions Artístiques A ARBAR
- 2019 A+A Iteracions Relatòries - Ecoestètica Rural
- 2019 - Concert d'acció sonora "gtvfybghbhejhhkovcpoiucfvcgv" del Duo Poesia Acció
- 2018 A+A Substrat ontogènic- processos performatius
- 2018- "El que fa gran l’art... És l’actitud i el seu camí" Noel Tatú
- 2018- "Lapidum" Jaime Vallaure i la Comunidad sanguínea
- 2018- "Determinant les sobres" Jordi Mitjà
- 2017 A+A Accions experiencials conreades des de l'imaginari ecopoètic
- 2017 AA+AA El retrobament" Cicle d'Accions Artisteques a Arbar
- Més resultats
-
Premsa i Notícies
- 2024 Notícies
-
2023 Premsa
- Redacció. El cicle de poesia Baix continu tanca les activitats d'Arbar. El Punt-Avui 26 d'agost 2023
- Eudald Camps - Una bona dècada ARBAR -Lectura de poemes i presentació (..) Baix
- Eudald Camps L'acció de brinda DIARI DE GIRONA_Accents 2023.08.18
- La Costa Brava és una gran exposició, LA VANGUARDIA 2023.08.10
- El centre ARBAR d’El Port de la Selva enceta aquest dissabte el cicle A+A DIARI DE GIRONA
- Jordi Camps Linnell La ficció cinematogràfica, el convit, música i poesia, a Arbar. El PUNT-AVUI
- ARBAR, Centre d’Art i Cultura (Girona) publica su programación estival.Exibart.es
- Entrevista a Eduard Escoffet. LA VANGUARDIA 2023.07.20
- AGENDA GRAF 2023
- A*DESK 2023
- Carla Gimeno Jaria: Descentralitzades: iniciatives rurals. Temps de les Arts, 16 abr. 2023
- Carla Gimeno- Descentralitzades: l’art que s’ubica als marges
- 2023 Notícies
- 2022 Premsa
- 2022 Notícies
-
2021 Premsa
- Jordi Camps Linnell Diari -Arbar se centra en l’ecologia i el gènere El Punt-Avui 8 de Juliol 2021
- Eudald Camps -Un altre paisatgisme és possible" Diari de Girona 9 de juliol de 2021
- Redacció - Proyectos/ Rosa Brugat participa en "El tiempo dibujado por el péndulo..." MAV 28-07-2021
- Redacció -El tiempo dibujado por el péndulo espirográfico- Mujeres Artes Visuales 10-08-2021
- Redacció -Programació d'estiu d'ARBAR- Revista Bonart 29 de juny de 2021
- Redaccio -Art d’acció amb mirada de dona al cicle Arbar- El PuntAvui 26-08-2021
- Pilar Parcerisas -El projecte ARBAR aborda la creació artística ... sostenibilitat- Temps Arts
- 2021 Notícies
- 2020 Premsa
- 2020 Notícies
-
2019 Premsa
- Pilar Parcerisas "Art contemporani i paisatge rural" El Punt-Avui -Apartat LRP De les Art Art 8-9-19
- Anna Carreras i Aubert "Cicles de les accions A a ARBAR Bonart 28-08-19
- Jordi Camps Linnell "El Paisatge escrit i intervingut" Diari ElPunt-Avui 24-08-2019
- Anna Carreras "Resum del cicle d'accions AA+AA. Bonart 13-08-2019
- Mar Camps "Santa Creu" El paisatge inspira" Hora Nova 16-07-2019
- Jordi Camps Linnell "Llegint el paisatge" Diari ElPunt-Avui 15-07-2019
- "Presenten el cicle d'accions del centre d'art i cultura Arbar al Port de la Selva, Empordà 12-7-19
- Anna Carreras "El Centre d'art i cultura ARBAR presenta el cicle d'accions AA+AA. Bonart 10-07-2019
- Eudald Camps "Notes des de la Santa Creu" Diari de Girona 09-07-2019
- F. Cabra / M.LL Faxedas "Espais de creació, producció ...." Revista de Girona, núm 314, maig 2019
- Núria Valentí -Mel Territori Noel Tatú- Revista Art-e-sans número 20, Juliol 2019
- 2019 Notícies
-
2018 Premsa
- Diari de Girona 2 de setembre 2018
- Setmanari Hora Nova -Art efímer a la Vall- 04-09-18
- Agenda Consell Comarcal de L'Empordà setembre 2018
- Agenda El Punt-Avui Agost 2018
- El Punt-Avui 21 d'agost de 2018
- Revista Bonart 14 d'agost 2018
- Revista Bonart 9 d'agost 2018
- Revista Bonart 9 juliol 2018
- El PuntAvui 5 de juliol de 2018
- 2018 Notícies
- 2017 Premsa
- 2017 Notíces
- 2016 Premsa
- 2014 Premsa
- Premsa La Catedral del vi
- Contacte

-
CICLES PERFORMATIUS A+A
- 2024 EMPELTS: BROTS I ARRELS
- 2023- CICLE FICCIONS: PEDRES I MENGES
- 2022- CICLE FERMENTACIONS ESPECULATIVES
- 2021- CICLE SIMPOIESIS
- 2020- CICLE NATURALESA NO ÉS PAISATGE- ESCENES ERRÀTIQUES
- 2019- CICLE ITERACIONS RELATÒRIES- ECOESTÈTICA RURAL
- 2018- CICLE: SUBSTRAT ONTOGÈNIC-PROCESSOS PERFORMATIUS
- 2017- CICLE: ACCIONS EXPERIENCIALS CONREADES DES DE L’IMAGINARI ECOPOÈTIC
-
2016- CICLE: ITINERARIS DE TRANSFORMACIÓ - CAMINS DE PERTINENÇA II
- Intervenció «fiLaLaETRA», de Marta Darder
- Presentació del llibre parAUla de Marta Darder per Ester Xargay
- Happening "Dansa dionisíaca sota pal·li", de Marta Darder
- Acció i poesia "Sota pal·li", de Marta Darder
- Happening "ArRòSicrematdarderians", de Marta Darder
- Passis de vídeos de Poepaisatges a La Vall
- Intervenció «Camins de sargantanes», del Col·lectiu Libèl·lula (Rosa Suñer i Roser Domènech)
- Roser Domènech "Escriure és aturar"
- Acció «Cercant moviments de cos a la vinya del Clumet», de Rosa Suñer i Roser Domènech.
- Intervenció «Nochera», d'Ester Baulida
- Acció participativa «Resseguir la línia» d’Ester Baulida
- Cloenda del cicle amb l'acollida del Gran Tour (El viatge de les Arts).
- 2015- CICLE: ITINERARIS DE TRANSFORMACIÓ - CAMINS DE PERTINENÇA I
- 2014- CICLE: CONSTRUCCIONS EFÍMERES
- 2013- CICLE: ARQUITECTURES LOCALS
- Inici>
- CICLES PERFORMATIUS A+A>
- 2016- CICLE: ITINERARIS DE TRANSFORMACIÓ - CAMINS DE PERTINENÇA II>
- Intervenció «fiLaLaETRA», de Marta Darder
Intervenció «fiLaLaETRA», de Marta Darder
A «fiLaLaETRA», Marta Darder (1963) combina la poesia visual i el videoart. La proposta va sorgir del llibre de cal·ligrames ParAUla, editat el 2015 per Editrons, amb pròleg del poeta i assagista Carles Hac Mor, presentat el dia de la inauguració de l’exposició per la poetessa i videoartista Ester Xargay.
Darder, per fer aquesta instal·lació, va construir dues estructures amb fils i lletres de color vermell i taronja. S’emparen en diferents punts entre els sostres i les parets de la Sala del Trull i la Sala del Faluart, amb nusos que aguanten però que, estirant, es poden desfer. Aquestes estructures redibuixen la forma arquitectònica dels sostres. A la Sala del Trull tenen l’aparença de la volta de canó i a la Sala del Faluart semblen voltes de quatre punts. Ho confirma tautològicament amb les lletres.
D’aquesta armellada en penja una selecció de poemes visuals, la majoria extrets del llibre ParAUla, impresos en paper vegetal. Ara els poemes són escultures o mòbils que s’han desplaçat del cos del llibre per penjar de fils de distintes llargades i habitar rítmicament l’espai arquitectònic. Les malles de fils, les lletres i els poemes visuals mòbils estan ubicats en un entorn que, per les seves condicions ambientals de foscor i humitat, els fa extremament vulnerables. Són justament aquests components canviants i dinàmics de l’arquitectura els que provoquen un canvi en la corporalitat dels cal·ligrames i transformen la instal·lació en un treball en procés.
En definitiva, amb tots aquests components s’estableix un diàleg amb l’arquitectura que va més enllà dels fenòmens ambientals, ja que els poemes traspassen el límit físic de l’espai per fer de les sales del Trull i del Faluart llocs poèticament habitats.
La instal·lació «fiLaLaETRA» conviu en l’espai amb la projecció del vídeo de cal·ligrames en moviment titulat PrOblEMA, peça filmada per Anna Torres amb realització d’Elena Calle, Carmen G. Martínez, Susanna Carreras i Marta Darder. Aquest treball es va presentar el maig del 2007 dins de l’espectacle Poetartistes a l’auditori de l’Espai Francesca Bonnemaison durant la Setmana de la Poesia de Barcelona 2007 i Fem Art’07.
D’aquesta manera, el visitant pot mirar, llegir, tocar i deambular entre cal·ligrames com PErTOrNS, PrOblEMA, DωNA... i esbrinar l’enigmàtica relació o correspondència que hi ha entre cada lletra, paraula o concepte i el seu grafisme.
ARBAR
Marta Darder "fiLaLaETRA" 2016. Instal·lació amb teles, cordills i papers, mides variables adaptades a l'espai
ARQUITECTOLINGÜÍSTICA
Arquitectura del sostre. Arquitectura de les lletres. Economia de recursos. Solucions sostenibles. Premisses necessitats. Estructures condicionants. No repetim cap lletra. Unim les lletres segons les estructures arquitectòniques de l’espai específic. Anàlisi de les lletres. Anàlisi dels elements que componen l’arquitectura. Conjunció entre lletres i arquitectura. Arquitectura de les lletres. Arquitectura de les paraules. Laberint de l’arquitectura de les lletres. Enigma de les paraules.
Resoldre l’enigma. Jugo amb les lletres i l’arquitectura del sostre i la realitat del material que faig servir. Tot això, cada un dels elements que conformen aquesta realitat concreta amb què em trobo, condiciona i forma la nova realitat que construeixo dins de l’espai del celler d’ARBAR per parlar del lloc concret on faig la instal·lació. Dues habitacions del segle xv on els sostres responen a les habilitats constructives específiques del moment, dos sostres diferents i típics catalans: volta de canó i volta de quatre punts.
En aquesta intervenció em proposo:
- Fer notar la distorsió que hi ha entre pensament, plantejament i realitat. Partint de la realitat específica (els sostres, l’arquitectura), coneixem el nom, les paraules que donem a aquesta realitat específica: volta de canó, volta de quatre punts.
- Llavors es planteja l’enigma entre realitat i paraules, semàntica i arqueolingüística (com sociolingüística); l’enigma com a joc de fer evident o contraposar la diversitat i alhora el convencionalisme, l’atzarosa correspondència (frívola, si es vol) entre realitat i paraules que «representen», que «donen nom» a aquesta realitat.
- Per fer evident aquesta aleatorietat entre una realitat i l’altra, aquest atzar entre la fisicitat del sostre i els noms que donem a aquesta realitat, jugo amb els elements i amb la manera de relacionar-los en l’espai-temps per confrontar les dues realitats creades, i en creo una de nova (una fisicitat nova) en un mateix espai-temps compartit i fent visible els dos llenguatges paral·lels.
- Alhora, la intenció d’aquest joc també contrasta amb el topall de la realitat específica dels materials amb què faig les lletres i les característiques de l’arquitectura dels sostres. Partim d’una realitat específica (> pensament > plantejament) i arribem a una realitat altra creada, que s’ajusta com pot a la realitat preexistent.
- Sempre apostant per:
- Pervertir: treure del camí allò que (aquells conceptes que) se suposa inamovible, fix, inqüestionable, que tothom creu que entén.
- Jugar amb els límits entre realitat, ficció i creació, entre allò que se suposa «real», permanent, intocable.
- Posar en evidència les convencions i la fragilitat d’allò que «creiem», allò que considerem fets i que ens allunya de la inestabilitat, que ens fa creure que vivim en un món estable, que no es mou, que és concret, quan en «realitat» s’ha construït una estructura del moment, no perenne, que volem fixa, ferma, sòlida.
Tot flueix. Hi ha un munt de realitats possibles paral·leles en un mateix moment. La multiplicitat de realitats possibles és infinita i meravellosa.
Les connexions i interconnexions entre les diferents realitats = expressions = creacions = llenguatges / arquitectura - paraules - materials donen lloc a noves realitats quan juguem amb elles i entre elles.
Poesia visual en l'espai. POesia visual arquitectònica. Arquitectolingüíistica. Text, imatge, espai. Temps, moviment. Necessitem moure'ns en l'espai per poder tenir una lectura global de la intervenció per copsar la semàntica arquitectolingüística.
Marta Darder
Marta Darder "fiLaLaETRA" 2016. Instal·lació amb teles, cordills i papers, mides variables adaptades a l'espai
Marta Darder “FiLaLaETRA (Tela de lletra), 2016
Crèdits:
Vídeo: Filmació: Visual 13 / Edició ARBAR
Fotografies: Àngel Vila
Text: ARBAR i Marta Darder
Més informació sobre la trajèctoria de Marta Darder: Web Marta Darder / Facebook Marta Darder Lisson
-
ARBAR
Plaça de la Catedral 6 17489 La Vall de Santa Creu (El Port de la Selva)
Tel. 649 732 180
info at arbar dot cat